≡ Menu

Buka Hijab Melihat Jin (Makhluk Halus)

Kita boleh melihat jin jika ia menukarkan bentuknya tetapi tidak boleh melihat bentuknya yang asal sebagaimana firman Allah s.w.t bermaksud :

“Wahai anak-anak Adam! janganlah kamu diperdayakan oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.”  (Surah Al-A’raf Ayat: 27)

Al Hafiz Ibnu Hajar mengatakan, “kadang-kadang syaitan itu membentukkan dirinya dalam pelbagai bentuk, maka kita kadang-kadang dapat melihatnya. Ayat ini menyatakan kita tidak dapat melihatnya di dalam bentuknya yang asal.”

Al Imam Asy Syafie r.a mengatakan sebagaimana yang didengar oleh Ar Rabi’ yang diriwayatkan oleh Al Baihaqi r.a di dalam Kitab Manaqib Asy Syafie,“ Barangsiapa yang mengaku dia melihat jin kita tolak pengakuannya kecuali ia seorang Nabi.”

Walaubagaimanapun dapat kita buat satu kesimpulan bahawa seseorang itu dapat melihat jin dalam bentuk yang lain tetapi tidak dalam bentuknya yang asli.

Nabi Muhammad s.a.w menjelaskan baginda ternampak Ifrit melintas baginga sewaktu baginda sedang sembahyang, sebagaimana sabdanya yang bermaksud :

“Ifrit melintas di hadapan aku semalam untuk mengganggu sembahyangku, Allah s.w.t membenarkan aku sehingga aku ingin mengikatnya di pagar masjid sehingga subuh dan kamu boleh melihatnya tetapi aku teringatkan perkataan / doa saudara ku Sulaiman, “ Ya Tuhanku, kurniakanlah kepoadaku kekuasaan yang tidak akan dicapai oleh orang selepas aku.”

Di dalam hadis di atas dapatlah kita membuat kesimpulan :

1. Keupayaan manusia melihat jin adalah sesuatu yang mustahil. Firman Allah s.w.t yang disebutkan itu adalah secara umum tetapi para Nabi dikecualikan. Mereka ada kebolehan yang diberikan Allah untuk melihat bahkan boleh menguasai mereka sebagaimana Nabi Sulaiman boleh menaguasai jin.

2. Menunjukkan jin itu tidaklah kekal dalam bentuk asal mereka (api).

3. Melihat Ifrit oleh Baginda Rasulullah s.a.w adalah sesuatu yang khusus untuknya sebagaimana Baginda boleh juga melihat malaikat dalam bentuknya yang asli sehingga dapat melihat Malaikat Jibril yang mempunyai 600 kepak.

Manusia-manusia yang lain tidak mempunyai kelebihan sebagaimana yang Allah anugerahkan kepada Nabi-nabi berkenaan. Walaubagaimanapun setengah-setengah binatang juga dapat melihat jin sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Apabila kamu mendengar kokok ayam, mintalah kurnia dari Allah kerana ia melihat malaikat dan apabila engkau mendengar suara himar berlindunglah kepada Allah daripada gangguan syaitan kerana yang dilihatnya ialah syaitan.” (AL Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Tarmizi)

Kelebihan binatang-binatang ini bukanlah sesuatu yang pelik kerana ulama telah mentahkikkan (memperakukan) kelebihan binatang yang boleh melihat sesuatu yang kita tidak dapat melihatnya. Lebah boleh melihat cahaya, mereka boleh melihat matahari di waktu awam gelap. Burung hantu dapat melihat tikus di waktu malam yang gelap gelita.

Sumber: Perubatan Islam Darussalam Malaysia

Wallahu’alam….
HasnulHadiAhmad.Com

{ 21 comments… add one }
  • mat phero-x August 24, 2012, 7:32 pm

    ada orang awam yg boleh lihat makhluk tersebut di merata-rata tempat tu bagaimana pula?

    • Hasnul Hadi Ahmad August 26, 2012, 11:57 am

      Ya, ada sesetengah orang yang boleh melihat jin, tetapi bukan dalam bentuknya yang asal, dalam erti kata boleh melihat jin jika ia menukarkan bentuknya, bagi siapa yang boleh melihat jin, itu adalah satu kurniaan Allah Ta’ala kepadanya….

  • cg.sheikh malek October 14, 2013, 9:11 am

    Mcm mne dgn org yg dpt tafsir kelakuan seseorg?

  • Shahnizam December 14, 2013, 10:18 am

    saya belajar ilmu perubatan islam..
    saya ceritakan sedikit tentang hijab mata ni.
    kesemua manusia ada mata hijab..
    ada 7 lapis pada mata batin / hijab :

    lapisan 1 & 2 – hanya diberikan pd manusia (yg terpilih / diberi izin allah)

    lapisan 3 – terdapat pada wali-wali Allah

    lapisan 4 – dimiliki raja & ketua wali Allah iaitu Syeikh Abdul Kadir Al-Jalaini..

    lapisan 5 – Saidina Ali sahabat Nabi S.A.W.. sbb itu beliau digelar *gedung ilmu*

    lapisan 6 – hanya dicapai pada golongan Nabi-Nabi

    Dan Lapisan 7 – Hanya dimiliki oleh baginda NABI MUHAMMAD S.A.W..kekasih ALLAH..Manusia teragung.. tiada manusia yg sanggup terbuka hijab sampai ke tahap 7..sbb itu baginda blh melihat 7 petala langit, 7 petala bumi..melihat neraka dan syuraga..manusia pertama dpt naik ke langit (isyrak-mikraj)..dan nabi pernah berkata “JIKA KAMU SEMUA NAMPAK APA YANG AKU NAMPAK, NESCAYA BANYAKLAH KAMU MENANGIS DARI KAMU KETAWA” Subhanallah

  • julia January 23, 2014, 10:24 pm

    saya ingin bertnya adakah manusia biasa ada kelebihan boleh melihat amalan orang lain..

    • Tentera Allah 313 April 1, 2015, 3:29 pm

      boleh jika ia Ihklas pada Allah…masuklah berlajar dengan guru ilmu Makrifat….tak boleh jika dia jauh dari Allah disebabkn dosa2

  • amran March 4, 2014, 4:57 am

    please info more.. boleh ke saya dapatkan secara batiniah..

  • waheeda March 17, 2014, 5:00 pm

    Assalamualaikum wbt.. sy ingin meminya pendapat, sy mula merasa kadang2 melihat mkluk2 sejak bgku sekolah, tmbahan jika sy demam mkin byak sy lihat belegar2 diruang sekeliling.. tp kini sy dah 22 tahun.. sy merasa apabila sy pejamkan mata sy dpat melihat lembaga atau mkluk2 tsebut di belakang seseorang ataupn di sekitar.. tp jika sy x nk bg diri sy tengok bnda2 tesebut tp sy dapat merasanya khadiran. apa yang harus sy lakukan, apa yg blku kpda diri sy ni adalah kashaf? mohon bantu sy.. adakah sy harus mbiarkan atau berkumpa ustaz untuk menutupinya. terima kasih. wasalam

    • Tentera Allah 313 April 1, 2015, 3:25 pm

      kepada waheda…ilmu yg ada tu semua ingin mencari…cara hanya perlu niat atau bakar je tu dengan ayat terakhir ayatul Kursi,,Al BBuruuj ayat 10,,,ad Dukhan 40 to 49 salah satu hafal lebih baik semua….ayat tu ikut jin tak semua terbakar… atau ..beli 99 nama Allah kemudian dalam tu ada khasiatnya…amalkan…

  • norlida November 6, 2014, 10:13 pm

    Waheeda mgkn ada jin saka. N u c w .the djin’s eyes. Pls get help. Saya merwt juga.

  • adam haikal August 17, 2015, 11:26 pm

    Sy memerlukan perubatan yg blh mbawa sy bersama pgubat kealam yg dikatakan buka hijab….

    Utk diri sendiri yg x pernah habis masalah buang dtg2…. Sy perlukan utk kesana utk menanyakan sendiri, melihat, mebgetahui Dr sapa n atas tujuan APA…

    Mana saya blh dptkan ….

    Minta jasa baik.

    • zulkarnain February 25, 2016, 12:52 am

      Salam .. maaf mencelah .. ape yg sy tahu .. kalau dibuang adalah lebih baik dbunuh sajer atau dbakar .. cthnya.. saka jika dbuang akan kembali semula kalau tak pada anak cucu cicit yg akan datang …
      Hubungi sy utk mgatasi masalah tersebut inshaAllah ada guru yg boleh membantu
      01117525836 .zul

  • Hakim December 11, 2015, 7:59 am

    Saya tak tahu apa sangat pasal hijab mata ni tapi nak tahu lah mcm mana cara nak tutup secara menyeluruh, sebab saya ada kawan perempuan satu course dgn saya yg mampu nampak benda ghaib ni dari kecil tapi dia tak tahu cara nak tutup supaya dia tak nampak dan tak dpt rasakan makhluk -makhluk khalus ni.

  • nurien December 18, 2015, 5:14 am

    Kenapa Allah S.W.T memberi kelebihan kepada manusia untuk melihat jin Dan syaitan..?

  • Zainordin January 21, 2016, 4:03 am

    Kalau saya ingin melihat benda benda mcm tu bole ke…

  • Zainordin January 21, 2016, 4:26 am

    Assalamualaikum..
    Klau saya nk tgok benda tu bole kee…

  • Zainordin January 21, 2016, 4:59 am

    Assalamualaikum..
    klau saya nk tgok benda mcm tu bole kee..

  • Zainordin January 21, 2016, 5:02 am

    Assalamualaikum…

  • kiecik February 10, 2016, 1:28 am

    Semua tipo mne ade lgi hantu zaman sekarang orang yg jadi hantu ade……

  • bito March 12, 2016, 7:11 am

    Copy paste tausiahnya ya gan. Buat materi tausiah saya digroup saya. Terima Kasih

Leave a Comment

CommentLuv badge