≡ Menu

Cara Dan Adab Memandikan Bayi Baru Lahir

Mandikan Bayi Baru Lahir

Ramai orang terlepas pandang. Zaman ini ramai yang suka gunakan kapas lembab (wet nappy) untuk lap najis bayi tanpa mencuci dengan air. Apabila memandikan bayi, jangan terus masukkaan badan bayi ke dalam tab. Cuci dahulu kemaluan bayi depan dan belakang menggunakan air mengalir supaya bersih. Tujuannya supaya apabila memasukkan bayi dalam tab air tidak menjadi air najis, kesan kemaluan bayi yang beristinjak tidak dicuci dengan air.

Cara Dan Adab Memandikan Bayi Baru Lahir

Bayi baru lahir adalah khalifah Allah yang baru menjengah dunia selepas sembilan bulan tinggal di alam rahim. Justeru ibu bapa yang beragama Islam mestilah menyambut kelahirannya mengikut cara yang dianjurkan oleh Islam.

Antara yang mungkin kita semua tidak beri perhatian adalah tatacara memandikan bayi baru lahir iaitu dari usia sehari hingga 40 hari. Dalam tempoh ini, kaedah mandian memainkan peranan penting dalam membentuk aliran darah dan pembentukan tulang yang baik.

1. Seeloknya mandikan bayi pada waktu dhuha, kerana pada waktu tersebut fisiologi kitaran darah dan degupan jantung bayi dalam keadaan tenang. Gunakan air yang suam.

2. Siraman pertama perlu dimulakan ke atas belakangnya secara perlahan-lahan, kemudian baru disiramkan ke kaki, seterusnya naik ke bahagian punggungnya.

3. Belaian dan gosokan lembut memainkan peranan penting semasa memandikan bayi. Ini akan membuatkan pengaliran darah bayi lancar dan baik. Siraman disertakan dengan sapuan sabun yang sesuai untuk bayi.

4. Seterusnya siram dari belakang hingga ke kepala. Siraman di kepala dilakukan secara perlahan, supaya air tidak mengalir masuk ke dalam lubang telinga. Semasa menyiramkan air di belakang kepala ke bahagian hadapan dahi, tangan digunakan untuk menggosok dahi.

5. Sebaiknya tugas memandikan bayi dilakukan oleh bapa. Sambil memandikan, hati berzikir Ya Latif, Ya Hadi.

6. Pastikan siraman tidak dilakukan pada muka bayi kerana ia boleh melemaskan bayi serta menyebabkan lubang hidungnya lembap seterusnya mudah selesema atau jangkitan kuman.

7. Siraman yang terakhir, dilakukan ke atas dada seterusnya hingga ke bawah. Tidak digalakkan menyapu sabun pada bahagian hadapan tubuh bayi usia ini, kerana bimbang air dan sabun menyebabkan bahagian pusatnya lembap dan seterusnya melambatkan proses ‘gugur’ tali pusat.

8. Selepas selesai mandi, lapkan seluruh badan bayi dengan tuala yang bersih. Cara mengelap dimulakan dari kepala kerana kelewatan mengelap bahagian kepala boleh menyebabkan kepala dan ubun-ubun bayi basah serta membawa masalah paru-paru lemah.

Kongsikan kepada semua, moga bermanfaat.

Wallahua’lam….

Incoming search terms:
doa memandikan bayi,doa memandikan anak,doa ketika memandikan bayi,waktu sesuai mandikan bayi,cara memandikan bayi menurut islam,cara basuh berak bayi baru lahir,cara memandikan bayi secara islami,cara anak bayi mandi sunah rosul,do\a mandi bayi 40 hari,foto memandikan bayi perempuan,doa mandi bayi,doa memandikan bayi baru lahir,Doa memandikan anak bayi,adab mandikan bayi,cara memandikan bayi baru lahir mengikut islam,adab memandikan bayi baru lahir,adab memandikan bayi dalam islam,waktu sesuai mandikan bayi baru lahir,Memnadikan bayi secara islami,Do\a ktk memandikan bayi,doamemandikananak,doa untuk memandikan bayi baru lahir,doa untuk memandikan bayi,Doa untuk memandikan anak,waktu yang sesuai memandikan bayi,doa untuk mandikan budak,memandikan bayi baru lahir menurut nu,doa memandikao bayi,Waktu yg baik utk memandikan bayi menurut islam,waktu sesuai mandikan baby baru lahir,Do\a memandikan bayi,Memandikan bayi yg baru lahir dan do\anya,niat mandi bayi 40 hari,memandikan bayi baru lahir menurut islam,mandikan bayi dalam sinki,hukum nemandikan anak baru lahir,Hukum memandikan bayi yang baru lahir menurut islam,tata cara memandikan bayi 8Bulan menurut rasulullah,hukum memandikan bayi guna arak,tata cara memandikan bayi dalam islam,hukum memandikan bayi baru lahir,waktu sesuai untuk bayi m,gambar bayi baru di lahirkan,waktu memandikan bayi menurut islam,doa untuk mandikan bayi,doa memandikan baby,cara memandi bayi baru lahir ikut sunnah,cara mandikan bayi tanpa tab,cara mandikan baby ikut cara nabi,cara mandikan anak mengikut islam,cara mandi bayi dalam sunah,cara mandi bayi,cara mandi anak dalam hari,cara cuci kemaluan baby perempuan,bolehkah mandi kepala bayi dengan air suam,bolehkah bayi baru lahir guna sabun,bacaan memandikan bayi saat hari raya,bacaan memandikan bayi,baca an mandikan anak saat hari raya,ayat tntang memandikan ank,cara memandikan bai menurut islam,cara memandikan bayi baru lahir ajaran islsm,cara memandikan bayi dalam islam,Doa memandi kqn bayi,doa mandikan bayi,doa mandikan baby baru lahir,doa mandi bayi baru lahir,doa ketika sedang memandikan bayi,doa ketika memandikan bayi jawa,doa bayi di mandikan,doa air mandi bayi,di baca ketika mandikan bayi,dao ketika mamandikan bayi,D0a mandiin anak bayi,cuci berak bayi,cara nabi mandikan anak,cara memandikan bayi secara islam,apa hukum mandi bayi baru lahir dalam islam
{ 8 comments… add one }
  • Rina September 22, 2013, 10:29 am

    Artikel ini bisa menjadi referensi bagi saya dikemudian hari jika sudah memiliki momongan
    terima kasih, izin buat save artikel ini ya…
    Rina recently posted..Best List of Free PHP Website Hosting Services ProvidersMy Profile

  • Linda June 21, 2014, 6:58 pm

    Petua yang sangat bagus dikongsikan terima kasih admin

  • nissa October 30, 2014, 11:04 am

    tips yang berguna..

  • Fairuza Mansor April 10, 2015, 11:29 pm

    Petua yang sangat berguna. Kebetulan hari ini, sepupu baru sahaja melahirkan baby boy.

    Mohon izin yea Sis untuk berkongsi ilmu ini dengan dia.

    Terima kasih ;)

Leave a Comment

CommentLuv badge