≡ Menu

Fakta Mengenai Saka Yang Perlu Kita Tahu

Syaitan amat gembira apabila ada dikalangan manusia yang menyeru untuk berdamping dengan golongan mereka kerana mereka sememangnya mahu menyesatkan manusia sepertimana firman Allah Ta’ala didalam surah al-Hijr yang bermaksud: “Iblis berkata: “Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau memutuskan aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka (manusia) memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya.” (Surah Al-Hijr 15:39)

Saka adalah antara perbuatan Ilmu Hitam yang sudah lama wujud dan diamalkan oleh individu tertentu di dunia ini termasuk di Malaysia. Pelbagai kesan buruk dan masalah yang akan timbul pada masa panjang dan kemuncaknya menyebabkan manusia itu melakukan dosa besar dengan menyekutukan Allah iaitu syirik kepada Allah Ta’ala, Syirik adalah suatu perbuatan yang termasuk didalam dosa-dosa besar. “Barangsiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.” (Surah An Nisaa': 48)

Antara Fakta Mengenai Saka:

1- Berbanding sihir dan santau, saka paling sukar dan memakan masa untuk diubati, lebih lama seseorang itu berdampingan dengan saka, lebih sukar untuk membuangnya.

2- Pewaris akan menghadapi seksaan amat perit ketika hendak mati kerana roh sukar keluar daripada jasad menyebabkan mereka terseksa sehingga menemui ajal.

3- Saka bermula dengan upacara yang jelas bertentangan dengan syariat serta menghina Islam antaranya seseorang itu akan memuja kubur atau tengkorak, meminum darah, membaca surah suci secara terbalik atau memijak al-Quran terlebih dulu.

4- Upacara saka dilakukan berserta jampi mantera bertujuan menyeru kehadiran syaitan. Seterusnya selepas berjaya menyeru kehadiran jin atau syaitan, perjanjian berserta syarat dan pantang larang akan dimeterai antara manusia dengan makhluk ghaib berkenaan.

5- Syaitan akan sentiasa mendampingi tuannya sehingga manusia terbabit boleh menggunakan kebolehan makhluk halus itu untuk kepentingan dirinya.

6- Manusia yang menggunakan Saka (bantuan jin) untuk pelbagai kepentingan seperti ingin menjaga keselamatan diri, ahli keluarga dan harta, menjadi kuat, berharta, disayangi atau digeruni ramai pihak selain mahukan makhluk ghaib itu membantunya bekerja di ladang atau lautan.

7- Permulaannya Saka ini kelihatan seperti memberi pelbagai kelebihan kepada tuannya seperti melindungi diri, keluarga serta harta benda dan sebagainya tetapi itu semua hanyalah tipu helah saka bagi menyesatkan manusia.

8- Apabila pemilik saka sudah meninggal dunia tetapi saka yang dimilikinya masih enggan meninggalkan tuannya. Keadaan itu menyebabkan saka berkenaan “menumpang” pada jasad tuannya sehingga pemilik saka itu kelihatan seolah-olah masih hidup dan bergerak walaupun dia sebenarnya sudah meninggal dunia.

9- Jin yang menjadi saka juga boleh mencemari maruah keluarga pemiliknya dengan mengadakan hubungan kelamin bersama isteri atau anak perempuan tuannya. Dan gangguan saka juga menyebabkan seseorang mengalami penyakit misteri yang amat menyeksakan.

10- Syarat yang perlu dipatuhi pemilik saka adalah jin berkenaan perlu diwariskan kepada individu lain apabila pemiliknya hampir menemui ajal selain pemilik perlu menjamu saka peliharaannya dengan darah, kemenyan atau sebagainya.

11- Saka akan mengganggu apabila pemilik berkenaan meninggal dunia tanpa sempat mewariskan saka berkenaan menyebabkan jin berkenaan akan merewang serta mengganggu dan menyakiti ahli keluarga serta orang lain.

12- Anak yang mewarisi saka tetapi tidak mengetahui syarat dan pantang larang ketika perjanjian dimeterai menyebabkan mereka tidak menunaikan perjanjian itu seperti tidak menyediakan makanan kepada jin menyebabkan makhluk itu akan mengganggu dan menyakiti mereka kerana marah. (Hukum mengguna atau mewarisi saka adalah haram disisi Islam.)

13- Syaitan adalah jin yang kafir dan ketua syaitan adalah Iblis, Saka yang dipelihara wanita digelar “pelesit” dalam budaya Melayu manakala Saka yang dipelihara lelaki digelar “hantu raya”. Hantu raya terdiri daripada jin berjenis Ifrit (golongan jahat).

14- Dalam kebanyakan kes, antara barang tuannya yang dijaga saka tetapi dijual kepada orang lain termasuklah barang antik dan bersejarah malah ada juga hiasan berupa tulisan ayat Al-Quran.

15- Antara jenis-jenis saka ialah, Saka Harimau: Menyebabkan pemiliknya ditakuti manusia lain lebih-lebih lagi musuh, Saka Buaya: Mampu mengawal dan menjinakkan buaya, Saka Ular: Mampu mengawal dan menjinakkan ular, Saka Bomoh: Menjadikan pemilik kononnya mampu mengubati pesakit gangguan makhluk halus. (Sebenarnya, jin peliharaan bomoh terbabit berlawan dengan jin yang mengganggu pesakit dan jika jin bomoh menang, jin yang mengganggu pesakit akan beredar dan pesakit kelihatan sembuh.), Saka Kuat atau Saka Penimbul: Menjadikan pemiliknya kuat sehingga mampu mengangkat barang yang amat berat atau menjadi kebal, Saka susuk: Menjadikan pemiliknya kelihatan cantik dan Saka Toyol: Jin dipelihara untuk mencuri wang manusia lain secara ghaib.

16- Untuk merawat atau membuang saka, pesakit perlu dirujuk kepada pengamal perubatan Islam yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah serta mengelak daripada berjumpa bomoh atau pengamal perubatan yang berasaskan jin, mengubati sihir dengan menggunakan sihir (nushrah) seperti mengunjungi pengamal perubatan yang menggunakan jin untuk mengubati gangguan makhluk halus adalah haram.

17- Antara kaedah memperkuatkan pertahanan diri bagi menghadapi gangguan saka dan makhluk halus adalah mengamalkan bacaan ayat kursi, membaca doa menghalau syaitan (al-Mukminum: ayat 97 dan 98), sentiasa membaca al-Quran dan ta’awwuz selain kuat beribadat kerana syaitan akan berasa panas apabila berhadapan dengan mereka yang mengamalkan kaedah berkenaan.

Susunan HasnulHadiAhmad.Com

Wallahu’alam….

Semoga di kredit @ sumberkan kembali!

Incoming search terms:
saka harimau,saka harimau putih,cara membuang saka,saka hantu raya,cara buang saka,jenis saka,saka ular,cara merawat saka,gangguan saka,jenis jenis saka,jenis jenis ilmu hitam,jenis-jenis ilmu hitam,saka buaya,tanda saka harimau,jenis-jenis saka,ayat ruqyah pendinding,cara menghalau saka,cara menghalau pelesit,perangai orang membela saka,doa buang saka,tentang saka,saka harimau hitam,cara ubati saka,gangguan hantu raya,cara perubatan islam buang saka,ayat menghalau saka,mimpi harimau putih,saka buaya putih,doa mengelak saka,doa menghalau syaitan,cara mengubati saka,saka pewaris,belajar ilmu menghalau sihir,doa nabi sulaiman menghalau jin,cara mengubati terkena sihir pelalau,bagaimana nak cara nak keluarkan saka hantu raya,cara merawat saka tqn,jenis ilmu sihir,pantang bayi selepas berubat di ganggu syaitan,mengenal orang yang mempunyai saka,mengelak gila,mengahalau ilmu hitam,jenis2 ilmu sihir,hantu raya dan pelesit,pewaris saka

{ 22 comments… add one }

  • nurmisnan March 5, 2012, 9:58 pm

    Aku akan rasa seram sejuk bila berdekatan dgn mereka
    yg memakai saka..

    Sedarlah.. hidup kita hanyalah utk DIA.. syaitan jin adalah
    pilihan yang salah disisi ISLAM..
    nurmisnan recently posted..TOSHIBA PROTEGE Z830 ULTRABOOK ULTRA SLIM ULTRA LIGHTMy Profile

  • Hamba Allah March 23, 2012, 2:05 pm

    Salam saudara… sy ingin minta izin untuk copy artikel ini…. insyaAllah Allah akan balas atas budi baik saudara
    Hamba Allah recently posted..MISI PERCARIAN CHOKI-CHOKIMy Profile

  • Nana October 24, 2012, 7:40 pm

    Sy adalah seorg anak yg mnjadi mgsa gangguan saka.. Sy diganggu saka arwah ibu tanpa sy rela.. Hidup sy pnuh pnderitaan dan sering sakit misteri yg sakitnye amat mnyeksa.. Sy tidak boleh berkahwin krn setiap kali bercinta , saka akan mengganggu hingga sy putuskn hubungan.. Sy juga tidak boleh bkerja krn stiap kali bkerja sy akan dibuang kerja tanpa sbb yg munasabah atau kdgkala sy jatuh sakit tiba2 bila hendak ke tmpat kerja.. Dlu sy adalah pelajar cemerlang.. tetapi sy tidak dpt mneruskn pengajian ke peringkat lebih tinggi krn sering sakit akibat sering diganggu saka di tengah mlm.. Hidup sy pnuh tekanan, kesedihan, pnderitaan yg tidak terkata, kerugian hingga jatuh miskin dan dibenci saudaramara…

    Sy mula diganggu saka pada usia 18thn krn ibu sy mninggal dunia ktika sy mncecah usia itu.. Kini, sy sudah berusia 35thn.. Sy smakin lemah dan hanya terlantar akibat tidak dpt mncari rawatan yg dpt memisahkn sy dr saka durjana ini… Lihat lah, sy tidak bersalah dan tidak tahu apa2 tp hancur sluruh hidup angkara saka nenek moyang!

    • hanif February 14, 2013, 3:22 am

      slm..sy seorg pngamal rwtan islam.. skdar ingn berkongsi & membantu, anda tidak perlu slh kn kturunan anda disbbkan saka tersebut, just doakan pd allah spya ampunkan kturunan kita satu masa dlu pernah mnsyirikkan allah dgn brdampang dgn jin..dn doa spya allah hndarkan gnguan saka tersebut pd kita.. Dan anda dptkan rwatan islam dgn mana2 perawat islam utk matikan saka tersebut..inshallah, ada kaedah nya..hubungi sy utk perkongsian lebih, 0194491492.

  • qurratu azzahra November 23, 2012, 1:30 pm

    salam’alaik wbt…prtama skali yg za nk ckp ialah za xtau itu dlam alam real atau mimpi..masa tu aza lg kecik..aza baring di tgh rumah…then aza tgk ade seekor ular hitam yg sgt besar,brkilat dan brkepala manusia…kepala tu lelaki brambut putih,bulu kening n bulu mata dia pn putih…za tgk kepala tu kepala org lelaki….dia snyum dgn aza….mse tu aza pn x tkot….n mak aza ade ckap mak mentua dia dulu sgt jht,kejam,,n kalau x silap mak,dia ckp mak mentua dia dlu ade jge ular….n mak za ckap aza ni pantang bnuh ular…lau aza bnuh…aza kna sumpah oleh ular…tp za xtau plak ape sumpahnye….aza selalu ditindih ketika tdur…kepala pening bila ptang,,kdang2 ade trase bnda brgerak di bwak kulit,,mimpi ular n serigala pn ade….tulang keting pn kdng2 sejuk dlm tulang….tgn pn sometime bisa,ngilu n sakit……adakah za kna saka????? x kn???

  • mimi March 4, 2013, 4:16 am

    Utk org2 yang tak tahu menahu tentang saka, tak payahlah komen. Para pengubat saka yang kononnya ‘betul’ sampai boleh menjual khidmat di tv, akhbar dan buku, 99% penipu. Sedangkan Harun Din boleh tidak boleh buat apa2 tentang saka yang jika diwarisi daripada dewa. Sy bercakap sebab sy pun mangsa keturunan. Hidup di dunia akhir zaman ini, tidak ada sesiapa pun yang boleh percaya. Mungkin di ulu2 kampung di indonesia ataupun arab, wujud lagi wali2 yang boleh ubatkan. Setakat pusat2 rawatan islam biasa2 ni, hmmm, tak payahlah buang masa, mereka pakai khadam je, setakat santau minor2 bolehlah.

    • sifue March 18, 2013, 1:00 pm

      Salam, mimi…saya nak bertanya tentang pengalamn mimi sbb saya pun dh banyak tmpt berubat, sakit saya hanyalah x boleh prg bekerja…saya dh berubat pelbagai jenis rawatan termasuklah hsrun din namun masih belum baik…jika saudari mimi masih membaca lagi laman ini, mta jawab di email saya, sifue_86@yahoo.com

      • sifue March 18, 2013, 1:03 pm

        Kebanyakan tempat sayapergi pun berkata sebab yang sama iaitu masslah saka keturunan…satu lagi saya konfius beza antara saka keturunan yg boleh mengubat dengan istilah amalan-amalan keturunan org soleh

    • Saad Rahman March 18, 2013, 1:39 pm

      “Setakat pusat2 rawatan islam biasa2 ni, hmmm, tak payahlah buang masa, mereka pakai khadam je…”

      Jangan lah membuat fitnah, jangan menuduh yang bukan2 jika tiada bukti, jagalah penulisan kamu, takut membawa dosa, sejauh mana kamu tahu tentang pusat2 rawatan Islam, kamu kenalkah latar belakang ustaz2 yg berada di pusat2 rawatan Islam, kalau satu2 tembat rawatan mengunakan khadam itu bukan tempat rawatan Islam, itu pusat2 rawatan yg bercanggah dengan Islam. jangan buat2 pandai kalau kita tak tahu, nnti teserlahlah kebodohan kita.

    • Zull June 17, 2013, 1:29 pm

      “Sedangkan Harun Din boleh tidak boleh buat apa2 tentang saka yang jika diwarisi daripada dewa?

      Dewa apa tu?

      Jangan perlecehkan perawat Islam. Kesembuhan itu dari Allah. Tanpa ‘izin dariNYA, bawalah wali mana sekali pun, ianya memang tidak akan sembuh.

      Jangan salahkan juga kepada keturunan. Semuanya dalam ketentuan Allah.

      Faktor utama kesembuhan selain dari ke’izinan Allah’ ialah pengaruh minda pesakit yg dirawat itu sendiri. Apa yg tertanam dalam mindanya untuk kesembuhan.

      Dan bagaimana pula dengan amalan2 yg diajarkan oleh perawat, apakah ianya diikuti.

      Doktor sendiri tidak dapat membantu pesakit sekiranya melawan dan menentang apa yg dinasihatkan oleh doktor.

  • hidayah March 21, 2013, 2:42 pm
  • zaft June 17, 2013, 11:36 am

    Assalamualaikum..saya nak tanya boleh ke baca ayat kursi secara terbalik..??saya rasa was-was sangat tapi ini adalah ajaran seorang bomoh yang merawat ibu saya yang terkena sihir..Dia kata bila baca ayat kursi secara terbalik sahaja yang mampu mengurangkan rasa sakit..kepada yang arif tentang hukum niy tolong bagi tahu saya dengan emailkan ke alamat zaft_fiera@rocketmail.com

  • hadi June 18, 2013, 5:51 pm

    Assalamualaikum. Ibu kepada sahabat saya diganggu saka hantu raya milik arwah ayahnya yang telah meninggal dunia. Baru baru ini saka tersebut minta bersetubuh dengan ibunya. Seorang bomoh menasihatkan supaya saka tersebut dibuang. Tetapi warisnya harus terima dahulu saka tersebut dan kemudia baru dibuang. Baru-baru ini juga mereka sekeluarga bermimpi arwah ayah mereka minta pertolongan.

  • tini July 7, 2013, 8:08 pm

    assalam.. saya tukang urut trdisionl ingin berkongsi pnglmn jika ada gangguan jin dekatkan diri dgn Allah.jdikan Alquran sbgai
    edoman.zikrullah n membaca Alquran jadikan amalan harian.Isha Allah.

  • ahmad July 11, 2013, 7:26 am

    Assalamualaikum semua. Sy ingin bertanya satu soalan kepada pengamal perubatan tentang saka. Bolehkah saya menerima saka dr kawan sy yg telah lama beliau hidapi.

  • reena September 1, 2013, 1:02 am

    Saya nak tanya…pe yang akan terjadi pada owg yg berdamping dengan pelesit sekiranye owg yg terkena tu menhantar balik pelesit tu pada tuan nyer???sbb saya baru sahaja sembuh dari sakit akibat owg yg dengki ni…

  • sob September 15, 2013, 8:12 pm

    Subhanallah….brhati2 n waspada dlm tulis tutur bicara….yakinilah Allah taala maha agong…maha penyembuh…maha esa…tidak ada yg selayaknya mnjd penyembuh dan menyembuhkan….

  • MAWAR October 14, 2013, 10:38 am

    SAYA RAGU2 BILA BAC BERKENAAN TOPIK INI.. BAGAIMNA PULA KALAU KITA TERIMA BARANG2 DARI KAWAN2.. BOLEHKAN SAKA DISAMPAIKAN MELALUI PEMBERIAN BARANGAN ATAU MAKANAN. BERKEMUNGKINAN KAH KITA MENDAPAT SAKA SEKIRANYA BARANGAN YANG ATAU MAKANAN YANG DIBERI OLEHNYA MMG BERTUJUAN UNTUK MEWARISKAN SAKANYA.???

  • ahmad August 23, 2014, 8:10 am

    Assalamu’alaikum wbt..
    Saka @Qarin(syaitan pendamping) ini dtg apabila individu tersebut mensyirikkan Allah,samada sengaja @tidak sengaja(tanpa ilmu a.k.a kejahilan @kebodohan )semuanya dgn izin Allah.sptmana dlm firmanNya surah azzukruf ayat 36.
    Jadi belajarlah ilmu tauhid sehingga anda dpt membezakan syirik spt uluhiyyah,rububiyyah dan asma was syifat kerana ancaman tauhid adalah syirik.dan ancaman sunnah adalah bid’ah. Cuba di lamanemjay.blogspot

    InSyaAllah.

Leave a Comment

CommentLuv badge