≡ Menu

Penemuan Saintifik Disebalik Khalwat Pasangan Bukan Mahram

Penemuan Saintifik Disebalik Khalwat Pasangan Bukan Mahram

Larangan untuk tidak berkhalwat (berdua-duaan) antara seorang lelaki dan wanita yang bukan mahram selama ini dipatuhi seorang mukmin sebagai ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya. Tapi, jarang dari kita yang mengetahui sebab ilmiah disebalik perintah itu.

Kenapa hal tersebut dilarang dan dianggap berbahaya oleh syariat Islam? Bahagian tubuh kita yang mana yang ternyata berpengaruh terhadap keadaan khalwat itu?

Baru-baru ini, satu kajian membuktikan bahaya berkhalwat tersebut.

Para penyelidik di Universiti Valencia menegaskan bahawa seorang yang berkhalwat dengan wanita menjadi daya tarikan yang akan menyebabkan kenaikan sekresi hormon kortisol. Kortisol adalah hormon yang bertanggung jawab terjadinya stres dalam badan. Walaupun subjek kajian cuba untuk melakukan kajian atau hanya berfikir tentang wanita yang sendirian denganya hanya dalam sebuah simulasi kajian. Namun hal tersebut tidak mampu menghalang tubuh dari perembesan hormon tersebut.

“Cukuplah anda duduk selama lima minit dengan seorang wanita. Anda akan mempunyai perkadaran tinggi dalam peningkatan hormon tersebut,” inilah penemuan kajian saintifik baru-baru ini yang disiarkan di dalam Daily Telegraph!

Para saintis mengatakan bahawa hormon kortisol sangat penting bagi tubuh dan berguna untuk prestasi tubuh tetapi dengan syarat mampu meningkatkan perkadaran yang rendah, tetapi jika meningkat hormon dalam tubuh dan berulang terus proses tersebut, maka yang demikian boleh menyebabkan penyakit serius seperti penyakit jantung dan tekanan darah tinggi dan mengakibatkan diabetes dan penyakit lain yang mungkin meningkatkan nafsu seksual.

Bentuk yang menyerupai alat proses hormon kajian tersebut berkata bahawa stres yang tinggi hanya berlaku ketika seorang lelaki berkhalwat dengan wanita asing (bukan mahram), dan stres tersebut akan terus meningkat pada masa wanitanya memiliki daya tarikan lebih besar! Tentu saja, ketika seorang lelaki bersama-sama dengan wanita yang merupakan saudaranya sendiri atau saudara dekat atau ibunya sendiri tidak akan berlaku kesan daripada hormon kortisol. Seperti halnya ketika lelaki duduk dengan seorang lelaki, hormon ini tidak naik. Tetapi hanya berlaku ketika bersendirian dengan seorang lelaki dan seorang wanita bukan mahram.

Para penyelidik mengatakan bahawa lelaki ketika ada perempuan asing disisinya, dirinya dapat membayangkan bagaimana membina hubungan dengannya (jika tidak emosional), dan dalam kajian lain, para saintis menekankan bahawa situasi ini (untuk melihat wanita dan berfikir tentang mereka) jika berulang, mereka berisiko untuk mengidap penyakit kronik dan masalah psikologi seperti kemurungan.

Nabi saw mengharaman khalwat

Kita semua tahu hadis yang terkenal yang mengatakan: “Tidaknya ada orang yang seorang lelaki berkhlawat dengan wanita kecuali syaitan adalah yang ketiga, hadis ini menegaskan diharamkannya berkhalwat bagi seorang lelaki dengan wanita asing atau bukan mahramnya. Kerana itu Nabi saw melalui syariat ini menginginkan kita mengelakkan banyak penyakit sosial dan fizikal.

Ketika seorang beriman mampu mengelakkan diri dari melihat wanita (yang bukan mahram) dan mengelakkan diri dari berkhalwat dengan mereka, maka dia mampu mencegah penyebaran amoralitas dan dengan demikian melindungi masyarakat dari penyakit wabak dan masalah sosial, dan mencegah individu dari pelbagai penyakit.

Oleh: Abdul Daim Al-Kahil

Wallahu’alam….
HasnulHadiAhmad.Com

Incoming search terms:
bahaya kolwat,haramnya berkhalwat
{ 10 comments… add one }
  • abudin November 24, 2011, 10:56 am

    manusia yg penuh lalai dan leka….apa lahhh melayu kita sekarang ni..x habih2 buat benda x senonoh…kawen cepat2 habis cerita…

    • Mujahidah Hafizah November 29, 2011, 3:09 am

      Asslamualaikum..ana setuju!..pemuda2 pemudi sekarang patutnya dibiarkan kahwin awal..kalau ibu bapoa dah tengok anak2 depa dah ‘miang2 keladi’ tu..paham2 la yer..selamatkan generasi mendatang ni..kesian ..ni x..dah makin kesian lagi sebab…banyaknye anak haram,hah…skang sape yg susah?..kita juga yg kene tanggung..kalau kat dunia j x p..ni ha pulak..akhirat lagi sabit…jom lah pakat2 berubah…duhai para ibu ayah..benarkan lah pemuda pemudi ni berganjak ke alam itu..dari terus dibelengu dosa2 keremajaan yg buas ni..ye=)

  • abu imtiyaz December 10, 2011, 12:21 pm

    salam…
    tajuk yg bagus untuk di bincangkan…

    sbg individu muslim jelas bahwa perbuatan kita terikat dgn hkn syara'(al aslu fil af’ali tuqayyidu bil hukmi syar’ie) dalam segala aspek.

    begitu juga dgn khalwat, ianya haram di sisi islam kerna itu termasuk perkara taqrabuz zina.namun haramnya liwat di situ bukan kerna adanya illat(sbb timbulnya hkum). yakni org yg berkhalwat akan menyebabkan kenaikan sekresi hormon kortisol. Kortisol adalah hormon yang bertanggung jawab terjadinya stres dalam badan. seperti yg penulis jelaskan diatas, tetapi haramnya b’khalwat kerna ada dalil yg jelas, bukan sbb yg lain.begitu juga babi yg diharamkan oleh allah bukan sbb virus yg terdapat dlm babi itu, tetapi kerna adanya dalil yg qath’ie yg mengaharamkannya.

    di sisi lain, kajian di atas hanyalah menjelaskan hikmah meninggalkan dan melakukan khalwat semata-mata. bukan menjadi penyebab timbulnya hkm(ILLAT). dan ini hanya penjelasan yg terhasi dari sebuah kajian.

  • meor December 25, 2011, 2:29 am

    Boleh percaya ke? ad bukti cam journal ke?

  • Lucas Drakolowse December 28, 2011, 3:04 am

    Penyerahan diri adalah wujud dari hilangnya ke aku an seorang hamba hingga lebur hanya kepada keberadaan Yang Maha Ada.

  • Nurul Akidah Azmaya December 28, 2011, 11:54 pm

    astaghfirullahalazim….

  • manz January 15, 2012, 1:40 pm

    ““Cukuplah anda duduk selama lima minit dengan seorang wanita. Anda akan mempunyai perkadaran tinggi dalam peningkatan hormon tersebut,” inilah penemuan kajian saintifik baru-baru ini yang disiarkan di dalam Daily Telegraph!”

    Wah, duk dgn wanita kejap je jadi stress. Terangkan macam mana hormon tu berubah bila duk dgn isteri, saudara kandung perempuan & ibu.

  • yakuza March 5, 2012, 11:34 am

    nice info..mcm biasa nk mntak share n sy bg credit blog Hasnul..salam ukhwah
    yakuza recently posted..Fenomena Filem BunohanMy Profile

  • nurkholis September 10, 2014, 6:51 pm

    Alhamdulillah, artikel banyak manfaat insya allah.

Leave a Comment

CommentLuv badge