≡ Menu

Perkara Disukai Dan Dibenci Malaikat

Malaikat Suka Dan Benci

Yang Disukai Vs Yang Dibenci Malaikat

1. Yang Disukai

– Sukakan kebaikan dan kebersihan. Ini bersesuaian dengan sifat kejadian malaikat yang berasal daripada cahaya murni.

– Selalu menghampiri orang yang membaca al-quran.

– Apabila melihat seseorang keluar menuntut ilmu, malaikat merendahkan sayap sebagai tanda hormat dan reda kepadanya.

– Melihat sekumpulan manusia yang berhimpun untuk berzikir dan membincangkan ilmu agama.

Dalil

Sufyan al-thawri berkata: “Jika seorang manusia mengkhatamkan al-quran, malaikat ‘mencium’ keningnya.” ( Imam Ahmad bin Marwan Al-Dinawari dalam Al-Mujalasah )

Rasulullah s.w.a. bersabda, maksudnya: “tidaklah sekumpulan manusia berhimpun di rumah Allah untuk membaca dan mengkaji kitab Allah, melainkan sakinah ( ketenangan ) akan turun, rahmat meliputi mereka, dan para malaikat menaungi mereka dengan sayap. Allah menyebut-nyebut mereka dalam ( kalangan malaikat ) di sisi-Nya.” ( Riwayat Muslim )

2. Yang Dibenci

– Sangat benci maksiat dan kekotoran. Malaikat menjauhkan diri dari tempat najis dan maksiat.

– Tidak memasuki rumah yang terdapat anjing dan patung di dalamnya. Anjing adalah haiwan najis, manakala patung adalah simbol kemusyrikan.

– Apabila melihat seorang isteri melanggar perintah suami, malaikat turut marah kerana Allah.

– Tidak suka bau-bauan yang busuk. Malaikat terganggu jika ada seseorang yang masuk ke dalam masjid dengan bau yang tidak menyenangkan. Oleh sebab itu, Nabi s.w.a. menyuruh kita untuk mandi dan memberus gigi sebelum ke masjid.

Dalil

Nabi Muhammad s.w.a. bersabda, maksudnya: “apabila seorang suami memanggil isterinya ke katil, tetapi dia menolak sehingga menyebabkan suaminya marah, maka para malaikat melaknat wanita itu sehingga pagi.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, maksudnya: “apabila seseorang hamba berdusta, maka kedua-dua malaikatnya menjauhinya sehingga satu batu kerana bau busuk daripadanya.” (Riwayat Al-Tirmizi)

Wallahu’alam….
hasnulhadiahmad.com

Incoming search terms:
perkara yang disukai dan dibenci malaikat,perbuatan yang disukai dan dibenci malaikat,Perbuatan yang disukai malaikat,sebutkan tempat- tempat yang tidak di sukai oleh para malaikat,Perkara yang disukai malaikat,perbuatan yang dibenci dan disukai malaikat,yang di sukai dan dibenci malaikat,perbuatan yang disukai dan yang dibenci malaikat,perbuatan yang disukai dan dibenci oleh malaikat,perbuatan yang disukai dan tidak disukai malaikat,perbuatan yang disukai malaikat dan dibenci malaikat,sebutkan perkara yang dibenci dan disukai oleh malaikat,perkara yang disukai dan dibenci malaiKt,perbuatan yg disukai malaikat,perkara dan perbuatan yang disukai dan dibenci malaikat,amalan manusia yang disukai malaikat,perkara yang disukai dan dibencil oleh allah,perkara/perbuataan yang disukai dan dibenci malaikat,perkara yang disukai oleh,sifat manusia yg dibenci malaikat,sebutkan tempat yang tidak disukai oleh malaikat,sebutkan perkaran yg disukai dan dibenci malaikat,sebutkan perkara/perbuatan yang disukai dan yang dibenci malaikat,sebutkan perkara yang disukai dan yang dibenci malaikat,prbuatan mnusia yg disukai nabi mhmd,perkara/perbuatan yang disukai dan dibenci malaikat,perkara yang tidak disukai malaikat,perkara yang dibenci ol,perkara yang dibenci dan disukai malaikat,amalan yang di sukai malaikat,amalan yang dibenci malaikat,apa saja perbuatan yang disenangi oleh malaikat,apa yg tak disukai ol/,bau apasaja yang tidak disukai nabi,bau yang disenangi para malaikat,Contoh perbuatan yg disukai oleh malaikat,Ilmu Memanggil Malaikat,Orang yang disukai malaikat,perbuatan atau perkara yang disukai dan dibenci oleh malaikat,Perbuatan manusia yg disuki mlaikat,perbuatan yang dibenci malaikat,perbuatan yang disukai malaikat dan di benci,perbuatan yang disukai olh malaikat,perbuatan yang disukaimalaikat,perkara dan perbuatan yangdisukai dan dibencimalaikat,Amalan manusia yang d sukai malaikat
{ 0 comments… add one }

Leave a Comment

CommentLuv badge