≡ Menu

Rahsia Di Sebalik Minum Air Kencing Unta

Anas r.a. berkata: “Beberapa orang dari Ukal atau dari Urainah datang ke Madinah, sedangkan cuaca kota Madinah tidak sesuai dengan mereka (yang menyebabkan mereka selalu sakit-sakit). Maka Rasulullah s.w.a menyuruh mereka mencari unta betina yang sedang menyusui, dan menyuruh pula supaya mereka minum air kencing dan susu unta itu. Mereka pergi dan melakukan apa yang dianjurkan sehiggalah mereka sihat….” (Hadis dari Sahih Bukhari)

Sejak 3000 tahun sebelum Masihi lagi Manusia telahpun mengenali Unta. Mereka menggunakan unta sebagai alat transport manusia dan pengangkutan barang. Di samping itu, unta juga dijadikan sebagai sumber gizi dengan meminum susu dan memakan dagingnya.

Sebenarnya Yang bermanfaat dari unta ternyata bukan hanya daging dan susunya saja tetapi juga air kencingnya. Ibnu Sina, penulis kitab Al-Qanun (panduan ilmu kedoktoran), “Ketahuilah bahawa susu unta adalah ubat yang bermanfaat. Kerana susu unta mengandung zat yang dapat melarutkan secara halus dan juga mengandung zat-zat khusus yang bermanfaat. Hal ini telah dicuba kepada orang yang ditempatkan di negeri Arab.”

“Ketika tertimpa bahaya mereka diminumkan susu unta lalu Mereka pun sembuh,” dalam pernyataan beliau, “air kencing yang paling bermanfaat adalah air kencing unta Arab.” Mungkin bagi sebagian orang air kencing itu adalah suatu hal yang menjijikan dan tidak bermanfaat , namun ternyata bahawa itu adalah suatu anggapan yang salah menegnainya, sesungguhnya air kencing Unta adalah penawar yang memiliki banyak manfaat yang luar biasa.

Telah dikhabarkan oleh Rasulullah s.a.w. pada sebuah peristiwa yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik bahawa datang kepada rasulullah orang Urainah (di Madinah). mereka sakit kerana tidak sesuai dengan cuaca di Madinah. Dan rasulullah s.a.w. pun menyuruh mereka mencari unta, dan menyuruh pula supaya mereka minum air kencing dan susu unta itu, Mereka pergi dan melakukan apa yang diperintahkan oleh Baginda s.a.w, dengan izin Allah Ta’ala Setelah meminumnya mereka sembuh dari penyakit tersebut.

Susu Dan Air Kencing Unta Mengubati Penyakit Kanser

Banyak orang yang putus harapan kerana penyakit yang sangat berbahaya ini. Apatah lagi yang telah dijangkakan tidak lama untuk hidup.

Kanser merupakan suatu penyakit yang disebabkan oleh pertumbuhan sel-sel jaringan tubuh yang tidak normal. Dalam keadaan normal, sel hanya akan membahagikan diri untuk mengantikan sel-sel yang telah mati dan rosak sahaja.

Sebaliknya, bagi sel-sel kanser, ia akan membahagi dengan cepat menyebabkan pertumbuhan tidak normal. Bukan itu sahaja, kanser menyebabkan kerosakan organ yang terlibat dalam proses pembahagian tersebut. Kanser adalah merupakan suatu penyakit yang amat berbahaya.

Setiap penyakit pasti ada ubatnya sekalipun penyakit itu amat berbahaya .namun kaedah perubatan untuk penyakit ini masih menjadi rahsia bagi manusia, melainkan apa yang telah diberitahu oleh Allah.

Rahsia tersebut telah terjawab apabila kajian telah dilakukan pada air susu dan air kencing unta.

Air kencing dan susu unta dapat mengubati kanser. Kajian telah dilakukan kepada penderita penyakit kanser. Kajian telah dilakukan dengan tidak membenarkan mereka makan selama 40 hari melainkan hanya dibenarkan minum susu unta dan sedikit air kencing unta yang masih muda. Alhamdulillah, selepas daripada itu, mereka sembuh sepenuhnya. Kesembuhan tersebut merupakan rahmat kurniaan Allah.

Air kencing unta memiliki kandungan zat-zat yang bermanfaat seperti kalium, albumin dan magnesium yang tinggi. Kaedah perubatan air kencing unta ini pernah dijadikan karya tulisan ilmiah oleh Ir.Muhammad Auhaj Muhammad. Beliau menghuraikan kaedah perubatan ini telah lama ditemui sejak berabad-abad yang lalu. Dalam karya beliau, dapat disimpulkan di sini bahawa air kencing unta memiliki kepekatan yang tinggi berbanding air kencing lain dan sangat berkesan dalam membasmi virus dan bakteria.

Selain kanser, ia dapat merawat rambut gugur dengan cara memperkuatkan rambut. mereka yang mengalami masalah ini boleh mengunakan air kencing unta khususnya air kencing unta yang masih muda.

Susu unta juga mempunyai khasiat yang luar biasa. Pada zaman dahulu, orang-orang Arab akan minum susu untuk merawat perbagai penyakit seperti sakit perut, edema (bengkak), masalah hati, asma, sesak nafas dan kencing manis. Ia juga dapat menguatkan gigi dan menjaga gusi kerana di dalam susu unta terdapat vitamin C.

Berdasarkan penyelidikan para pakar dan ilmuwan, didapati di dalam susu unta terdapat asid amino yang susunannya menyerupai susunan hormone insulin.

Susu unta juga mempunyai kadar lemak yang sedikit, antara 1,2-2,8%.selain itu, ia juga memiliki kandungan yang mampu melawan racun dan bakteria .Di sebalik khasiat susu unta yang luar biasa, ternyata di dalamnya terdapat kadar susu yang sangat tinggi mencapai peratus antara 84-91%. Tidak ada mana-mana susu pun dapat menyamai kadarnya. Susu unta juga mampu bertahan sehingga 12 hari. Subhanallah.

Dr. Fatin Abdurrahman Khursyid (gambar), ilmuwan Saudi yang juga staf King Abdul Aziz University (KAAU) dan Presiden Tissues Culture Unit di Pusat Penelitian Medik King Fahd itu, setelah melakukan penelitian selama lima tahun menemukan bahwa air kencing unta dapat melawan sel kanser dengan baik.

Beliau juga mengatakan bahwa air kencing unta mengandung zat alami yang boleh membasmi sel berbahaya, serta menjaga sel-sel sihat pada pengidap kanser. Penyakit kanser yang boleh disembuhkan dengan susu dan air kencing unta meliputi kanser paru-paru, kanser darah, kanser perut, kanser usus besar, tumor otak, dan kanser payudara.

Air Kencing Unta Cegah Kesan Radiasi Nuklear

Ketika krisis nuklear di Jepun semakin bertambah buruk, selepas letupan di loji Nuklear Fukushima 1, katanya: “Pihak berkuasa Jepun mahu mencuba kesan air kencing unta secara santifik dalam merawat individu yang terdedah kepada radiasi nuklear bagi mencegah mereka daripada mendapat penyakit kanser.”

Dr Fatin berkata lagi, “dia sudah menjalankan penyelidikan mulai 2004 selepas berjaya memulihkan berpuluh-puluh kes pelbagai penyakit kanser dengan air kencing unta yang diambil secara meminumnya, dalam bentuk kapsul, salap atau syampu. Pesakit yang sudah menjalani rawatan itu di Arab Saudi dan negara lain menunjukkan penyembuhan 98 peratus.”

Kemukjizatan Hadis Nabi Mengenai Susu Dan Air Kencing Unta

Rasulullah s.a.w. sebagai Nabi akhir zaman telah menunjukkan kepada kita melalui Hadis-hadisnya beberapa teladan yang berguna kepada umatnya termasuklah dalam bidang perubatan sejak 1400 tahun lagi. Nabi Muhammad s.a.w. sendiri pernah menyarankan supaya meminum susu dan air kencing unta sebagai penawar kepada penyakit yang mereka alami, hal ini tercatit didalam Hadis Sahih Bukhari.

Didalam Hadis Sahih al-Bukhari meriwayatkan dari Anas r.a. bahawa suatu kaum dari Urainah menghadap Rasulullah s.a.w. Mereka berkata kepada Nabi; “ Kami mengalami masalah di Madinah. Perut kami kembung dan anggota badan kami terluka.” Lalu, Rasulullah s.a.w. memerintahkan mereka untuk mencari peternak unta. Lalu, mereka meminum susu dan air kencing unta sehingga perut kembungnya sembuh dan kulitnya membaik. (Hadis Sahih Bukhari)

Didalam hadis tersebut, Rasulullah s.a.w. mengarahkan supaya susu dan air kencing unta diminum sebagai rawatan kepada penyakit yang dialami oleh kaum tersebut. Air kencing adalah najis namun dibenarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. untuk diminum sebagai perubatan penawar kepada penyakit.

Hadis di atas jelas menerangkan bahawa susu dan kencing unta menjadi ubat untuk beberapa penyakit.

Perut kembung disebabkan oleh radang usus besar kerana terkumpulnya zat atau enzim padanya, atau bergabungnya ratusan protein di rongga perut yang dikenal dengan edema.

Penyakit tersebut boleh diubati dengan memanfaatkan susu dan air kencing unta, kerana tambahan zat antibodi yang terdapat pada susu dan kencing unta merupakan rahsia kesembuhan atau memperbaiki berbagai penyakit seperti penyakit radang hati atau heptitis B dan C, beberapa radang usus besar yang kronis, berbagai macam penyakit kanser yang masih baru, serta gangguan pencernaan.

Itulah pelbagai keterangan dan khasiat yang dikeluarkan oleh Allah Swt yang dapat menyembuhkan segala penyakit sudah tentulah dengan keizinan Allah Ta’ala.

Semua itu mengharuskan kita untuk merenungi firman Allah Ta’ala tentang bagaimana penciptaan unta dibandingkan dengan binatang lain. Terkaitlah hal ini sepertimana Firman Allah Swt yang bermaksud:

“(Mengapa mereka yang kafir masih mengingkari akhirat) tidakkah mereka memperhatikan keadaan unta bagaimana ia diciptakan?” (Surah Al-Ghaasyiyah 88:17)

Hukum Berubat Dengan Minum Air Kencing Unta

Para ulama’ membolehkan berubat dengan minum air kencing unta.

Antara dalil mereka adalah seperti berikut :

Pertama : Hadis ‘Urayinin

Anas r.a. berkata: “Beberapa orang dari Ukal atau dari Urainah datang ke Madinah, sedangkan cuaca kota Madinah tidak sesuai dengan mereka (yang menyebabkan mereka selalu sakit-sakitan). Maka Rasulullah s.w.a menyuruh mereka mencari unta betina yang sedang menyusui, dan menyuruh pula supaya mereka minum air kencing dan susu unta itu. Mereka pergi dan melakukan apa yang dianjurkan sehiggalah mereka sihat….” (Hadis Sahih Bukhari)

Hadis di atas bagi sebahagian yang mengatakan bahwa air kencing unta tidak najis, maka tidak ada masalah. Dan dibolehkan berubat dengan sesuatu yang tidak najis.

Bagi yang mengatakan bahwa air kencing unta najis, maka peristiwa dalam hadis tersebut adalah kerana darurat. Sehingga dibolehkan berubat dengan air kencing unta. Air kencing unta tetap najis, akan tetapi mereka mengharuskannya bagi tujuan perubatan.

Berkata Khatib Syarbini didalam Mughni Muhtaj:

“Adapun perintah Rasulullah s.a.w. kepada al-‘Arayinin untuk meminum kencing unta, tujuannya adalah untuk pengubatan. Dan pengubatan dengan sesuatu yang najis dibolehkan, jika memang yang suci tidak boleh menggantikannya . “ (Mughni Muhtaj)

Kedua : Hadis Ibnu Abbas

Rasulullah bersabda ; “Sesungguhnya dalam air kencing unta dan susunya boleh untuk mengubati sakit perut mereka (rusak pencernaannya)“. (HR. Ahmad, Thabrani dan Thohawi)

Hadis di atas secara tegas menyatakan bahwa air kencing unta dan susunya adalah ubat untuk sakit pencernaan, dan ini menunjukkan kebolehan berubat dengan keduanya.

Ketiga: Secara Kajian Ilmiah

Terbukti secara ilmiah dan kajian saintifik bahawa air kencing unta yang dicampur dengan susu unta, boleh menyembuhkan belbagai macam penyakit, diantaranya penyakit kanser, leukemia (kanser darah), hepatitis, penyakit gula (diabetes), dan penyakit kulit.

Dengan berpandukan dalil-dalil diatas ini menunjukkan bahawa air kencing unta boleh digunakan bagi tujuan perubatan.

Susunan HasnulHadiAhmad.Com

Wallahu’alam….

Semoga di kredit@sumber kan kembali!

Incoming search terms:
khasiat air kencing unta,khasiat kencing unta,air kencing unta,khasiat susu unta,kencing unta,doa rambut gugur,cara menguatkan gigi,khasiat hati unta,doa untuk rambut gugur,kebaikan susu unta,manfaat kencing unta,kelebihan air kencing unta,cara menguatkan gusi,petua kuatkan gusi,cara menguatkan gusi dan gigi,khasiat air seni unta,hadist minum kencing onta,khasiat air mani unta,minum kencing unta,manfaat air kencing unta,manfaat urine unta,hadis tentang minum air kencing unta,suruh minum air kencing perempuan,dalil yang memperbolehkan minum urine,rahsia saintifik disebalik penciptaan unta,zat yg terdapat dalam kencing unta,kisah terminum air kencing,susu unta dan kencing unta itu najis atau tidak,kisah rasulullah menyuruh meminum air kencing unta,kisah ilmwan abbas bin firnas,susu unta boleh ko mengubat cancer,unta atau binatang lain dalam bidang agama,unta rasulullah,khasiat minum kencing unta,zat yg terdapat pada krncing unta,klu org sllu minum air kencing ape ilmu yg dia pakai wiki,Minum kencing unta sunnah,minum susu unta selepas atau sebelum makn,rahasia dan mampaat kenjing com,manfaat unta dalam bidang agama,manfaat kencing unta menurut islam,manfaat kencing unta buat tubuh,rahsia air kencing,rahsia ciptaan allah taala,rahsia rasullulah yang mustajap,manfaat kencing onta,manfaat air kencing onta,khasiat meminum air kencing unta,khasiat kencing unta tubuh,khasiat kencing unta dan susu unta,gambar air kencing,blehkah meminum kencing unta sebelum mkn,berapa lama kencing unta dapat disimpan,Apakah benar air kencing unta tidak najis,apa kelebihan hati unta,air seni unta untuk rambut,air seni unta dapat melawan sel,air mani unta,Air kencing untah Alquran dan hadis,air kencing unta kanser kajian,Air kencing unta jadi obat,air kencing unta hadis,air kencing kuda sunnah,gigi unta,hadits minum kencing unta,hasiat air kencing unta,khasiat kencing onta,khasiat kencing,Kasiat air kencing unta,khasiat air kecing onta,kencing onta bermanfaat,kenapa minum kencing unta,kegunaan air seni pada zamandulu,kegunaan air kencing unta,keburukan unta,kandungan kencing unta,kandungan hadits janganlah unta yang sehat dicampur dengan unta yang sakit,hukum kencing onta,hukum fekah air kencing unta,air kencing kuda diminum orang
{ 18 comments… add one }
  • nurmisnan March 1, 2012, 10:01 am

    Besarkan ciptaan Allah kepada hamba-Nya.. Dgn guna akal dan
    hadis2 dari Rasulullah SAW bahawa kita dapat mngubati penyakit
    dgn keajaiban air kecing unta dan susunya…
    nurmisnan recently posted..Cara merawat Amnesia dirumahMy Profile

  • Denaihati March 5, 2012, 1:32 am

    SubhanAllah. kalaulah susu unta senang dapat kat m’sia, mungkin hari2 boleh diamalkan.
    Denaihati recently posted..Pembaca blog Denaihati dengar kataMy Profile

  • zahran March 8, 2012, 9:01 pm

    Assalam.

    Nampaknya tuan blog sudah buat kajian dengan menyeluruh mengenai topik ini. saya ingin menyelusuri dapatan tuan blog berkenaan dengan kajian saintifik tersebut.

    rasanya boleh tak berikan link di mana Dr. Fatin tersebut publish ataupun membuat kenyataan mengenai kelebihan susu dan urine unta ini? bukan apa, saya nak baca jugaklah paper2 etc yg oleh Dr. Fatin tersebut.

    terima kasih saya dahulukan.

    • Hasnul Hadi Ahmad March 9, 2012, 3:51 am

      W’salam….Mengenai pengkajian Dr. Fatin Khorshid mengenai susu dan air kencing unta mengubati kanser, banyak sumber maklumat yg boleh didapati mengenai beliau, diantaranya boleh rujuk di saudigazette.com.sa, kau.edu.sa, dan artikel “Air kencing unta cegah kesan radiasi nuklear” di hmetro.com.my….
      Hasnul Hadi Ahmad recently posted..Tidakkah Beruntung Menjadi Seorang Wanita Islam?My Profile

  • mustajab April 3, 2012, 9:56 am

    dah cuba ke minum air kencing unta tu? jangan sekadar suruh org minum je tapi sendiri pun tak minum.. ape ke gila minum najis?

  • Naj August 1, 2012, 10:18 am

    kalau dah terang2 ada hadith rasulullah bersabda boleh minum susu dan air kencing unta, siapa kita untuk menolak? sentiasa lah pegang kepada Al Quran dan Sunnah

    • nizam February 20, 2014, 11:25 am

      jika benar ada hadis seperti ini, tidaklah kami melawannya.
      tapi,persoalannya, adakah hadis ini benar…dan jika benar pun, adakah ayatnya serupa seperti mana yang disabdakan Nabi???
      dari hadis yang lain, hanya blog ini sahaja yang menyebut tentang minum air kencing, yang lain hanyalah menyebut tentang ‘mengambil’.

      • Zabaruddin February 20, 2014, 5:18 pm

        X faham lah apa masalah saudara, saudara dah baca artikel ni sampai habis atau main skip2 je baca, Kan dah sebut hadis dari sahih bukhari, dan ada penerangan dari kitab2 lain yg tuan blog ni sebutkan seperti Mugni Muhtaj jadi apa masalahnya pasai hadis ni, kan dah disebut dari sahih bukhari,tahu sahih bukhari tu ape,penah tengok kitab sahih bukhari kalau x reti b.arab dalam b. melayu pon ada terjemahannya cuma rajin atau malas ja nak membacanya, pergilah cari kitab sahih Bukhari, itu matan saja lah. Kalau saudara x puas hati, boleh tengoh dlm syarah soheh bukhari kitab Fathul Bari kalau nak huraian yg mendalam. Sedih dengan umat Islam sekarang, bila org yg x faham agama nak bercakap mengenai agama ini akibatnya. habih semua benda nak rod…

      • Gie76 February 25, 2014, 11:19 pm

        Memandai2 je si Nizam ni, dalam hadis sebut minum yg ko pandai2 g kate mengambil lah, dapatkan lah, sapu lah, entah ape2 kau ni Nizam…terima kasih sape yg share video Ustaz Azhar Idrus jelas pasal hadis berkenaan minum air kencing unta ni…

  • maimon mohd nasir February 22, 2013, 7:42 pm

    pada tahun 2001 saya pergi menunaikan haji,kesempatan ke udaibiyah, saya minum susu unta 1 cawan saja, mungkin dgn Izin Allah penyakit asma sembuh sehingga sekarang & tapi sakit kulit di tapak kaki @kulit tebal & merekah saya sembuh tapi hanya selama 5 tahun berkemungkinan perlu minum berterusan utk lebih mujarab waallaualam

  • mohar May 19, 2013, 3:42 pm

    Jika sesapa yg berhajat dgn susu unta boleh dptkan dgn saya,saya jual susu unta plus kurma dan madu juga kopi susu unta plus madu serta dsyifa’ kan 30 juz al quran,beli sambil derma utk dana pembinaan MAAHAD TAHFIZ ALQURAN WAL IMAMAH.
    call 0192193432/0129745055 “Tidak akan fakir pada org yg suka menderma”.Mudah mudahan Allah balas dgn kebaikan dunia dan akhirat.

  • bichowo June 18, 2013, 8:48 am

    Ahh ,apa benar minum najiz itu boleh ? cuba di hadist buchari yang mana ? jangan jangan buchari yang lain

  • nizam February 20, 2014, 11:22 am

    maaf, tapi dalam hadis yg sahih, takder pun sebut Nabi suruh minum….juz dapatkan. mungkin untuk disapu atau lain2.
    satu lagi, hadis yang ada dalam blog ni banyak yang di’skip’, tidak diterang dari sumber maner ia didapati (sumber mana, nombor berapa dan dari kitab sahih yang mana ).
    kami tidak melawan hadis…tetapi adakah sahih dan tepat ayatnya sebagaimana yang disabdakan Nabi ???

    • Zabaruddin February 20, 2014, 5:13 pm

      X faham lah apa masalah saudara, saudara dah baca artikel ni sampai habis atau main skip2 je baca, Kan dah sebut hadis dari sahih bukhari, dan ada penerangan dari kitab2 lain yg tuan blog ni sebutkan seperti kitab Mugni Muhtaj jadi apa masalahnya pasai hadis ni, kan dah disebut dari sahih bukhari,tahu sahih bukhari tu ape,penah tengok kitab sahih bukhari kalau x reti b.arab dalam b. melayu pon ada terjemahannya cuma rajin atau malas ja nak membacanya, pergilah cari kitab sahih Bukhari, itu matan saja lah. Kalau saudara x puas hati, boleh tengoh dlm syarah soheh bukhari kitab Fathul Bari kalau nak huraian yg mendalam. Sedih dengan umat Islam sekarang, bila org yg x faham agama nak bercakap mengenai agama ini akibatnya. habih semua benda nak rod…

      • Gie76 February 25, 2014, 11:20 pm

        Memandai2 je si Nizam ni, dalam hadis sebut minum yg ko pandai2 g kate mengambil lah, dapatkan lah, sapu lah, entah ape2 kau ni Nizam…terima kasih sape yg share video Ustaz Azhar Idrus jelas pasal hadis berkenaan minum air kencing unta ni…

  • Nazri February 20, 2014, 5:30 pm

    Ini lah jadinya kalau tak pergi mengaji, org suruh pergi mengaji belajar agama tak nak, dah tak reti ikut sedap mulut ja nak kata orang lain salah, orang suruh berpandukan Al-quran dan as-sunnah tapi nak juga guna akal fikiran sendiri yang jahil, ini lah jadinya…. akan jadilah umat Islam yg jahil tentang agama Islam, astaqfirullah…rajin2 lah dengar kuliah2 agama yg banyak di masjid2, disurau2 dan ditempat pengajian2 yg berdekatan kat tempat kita ni supaya celik agama, faham agama. Boleh tngok video ni bagi yg ragu, walaupun hadis tu dah soheh: http://www.youtube.com/watch?v=KWT9kYht9B4

Leave a Comment

CommentLuv badge