≡ Menu

Wajah-Wajah Orang Mati Syahid

Tingginya Nilai Mati Syahid Di sisi Allah

Allahu Subhanahu wa Ta’ala berfirman yang bermaksud :

Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki; (A-li’Imraan 3:169)

Firman Allah lagi,maksudnya:

(Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang), yang masih tinggal di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. (A-li’Imraan 3:170)

Orang Yang Mati Syahid Sahaja Yang Mengharap Kembali Ke Dunia

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :

“Tidak seorang pun yang telah masuk syurga, ingin kembali ke dunia walaupun bagaimana besar kekayaannya di dunia, kecuali orang yang mati syahid. Dia mengharapkan kembali ke dunia hingga dibunuh kembali sepuluh kali dalam (perang fisabilillah). Sebab kemuliaan (mati syahid) yg dilihatnya (yang diberikan kepadanya). “Dalam riwayat lain. “Sebab melihat keutamaan (kemuliaan) mati syahid.” (HR Bukhari dan Muslim)

Keberuntungan di kalangan ahli keluarga yang mati syahid dan orang yang bersungguh-sungguh untuk syahid

Rasulullah s.a.w. bersabda yg bermaksud :

“Seorang yang mati syahid dapat memberi syafaat (pertolongan) bagi tujuh puluh anggota keluarganya.” (HR. Ahmad dan Abu Dawud)

Rasulullah s.a.w. bersabda yg bermaksud :

“Sesiapa minta mati syahid kepada Allah dengan kesungguhan, nescaya Allah akan menyampaikannya ke tingkat orang-orang yang mati syahid, walaupun dia mati di tempat tidurnya.” (HR Muslim)

Wajah Para Pejuang Gaza di Palestin Yang Telah Syahid

Wallahu’alam….
HasnulHadiAhmad.Com

Incoming search terms:
mati syahid,yhs-0001,doa mati syahid,orang mati,mati shahid,wajah orang mati syahid,wajah-wajah orang mati syahid,gambar mati syahid,Kisah mati syahid,gambar orang mati syahid,gambar orang mati,doa memohon mati syahid,orang mati syahid,mati sahid,pahala syahid,foto mati syahid,pahala mati syahid,mati,wajah mati syahid,orang yang mati syahid,wajah orang yang mati syahid,wajah para nabi,syahid akhirat,wajah wajah palestin,shahid kecil,orang yang mati tak reput jasatnya,Mati tersenyum,bagaimana wajah tenang gambar manusia,kelebihan syahid kecil,Kelebihan orang mati syahid,foto keadaan 0rang yang mati,doa memohon syahid,al quran syahid

{ 17 comments… add one }

  • sandyismail November 10, 2011, 9:33 am

    saya tertarik melihat gambar-gambar orang yang mati shahid. Mereka tersenyum dan gembira dalam kematian itu. Saya juga ingin mati shahid. Bagaimana cara nya?

  • hajidolah November 10, 2011, 9:48 am

    macam2 caranya…berdakwah di jalan Allah…kuatkan amal soleh dan mati dalam beribadah…dan banak lagi caranya..yg penting sesuatu pekerjaan tu mistilah berada dlm keadaan di redhoi Allah…niat kerana Allah…insyaAllah kita mati dlm keadaan tenang…

    • ansari February 17, 2012, 9:55 pm

      betol kate2 kamu…subhanallah hidup ni hnye sementare mase yg ade ni gune kn lh untk ilahi sentise berzikir dn selawat ke atas junjungan kite nabi muhamad s.a.w.masyaallah hidup kite bahagia..semoge allah s.w.t memberi hidayah pertunjuk ke kite seumur hidup kite..

  • EtaZieta November 13, 2011, 6:08 am

    senyumman masih terukir
    di saat ajal menjemput mereka..
    bahagia bertemu yang Esa…
    bahgia mereka di SANA…..
    Alhamdulillah…
    SubhanAllah….
    Al Fatihah…

  • zahari November 26, 2011, 10:43 am

    subhanAllah,,,,sya nak jadi macam ni la,…segala penderitaan di dunia ni hilang bila Allah zahirkan tempat di akhirat,tu sebab diorang senyum..

  • akeef February 11, 2012, 3:05 pm

    bagaimana kalau org mati hendak menuntut ilmu???
    adakah itu juga mati syahid??

    • Hasnul Hadi Ahmad June 22, 2012, 6:17 am

      Ya, itu pun termasuk didalam golongan yang mendapat syahid…jika ilmu itu ilmu yang bermanfaat lebih2 lagi ilmu agama, insyaAllah…mudah-mudahan syahid miliknya….
      Hasnul Hadi Ahmad recently posted..Doa Penawar Daripada RasulullahMy Profile

  • intan novira June 21, 2012, 12:24 pm

    Senang dan sedih yang saya rasa. Senang rasanya melihat orang yang berjuang di jalan Allah mati dalam keadaan yang sangat mulia. semoga kita akan menyusul mereka dengan keadaan yang lebih baik pula. amiiin ya rabbal alamin. Sedih melihat kebiadaban orang yang yahudi atas kaum muslim yang masih hidup. Allah yang memberi penyakit maka Allah pula lh yang menyembuhkan@, bersabar dan tawakkal lh saudara ku…

  • Ramzi September 28, 2012, 9:51 am

    Subhanallah…
    Walaupun mereka meninggal namun dalam keadaan damai dan tenang
    Semoga arwah mereka diterima Allah SWT dan dimasukkan ke dalam Surga..
    Ramzi recently posted..Cara Memasang / Menampilkan Author Blog di Google SERPMy Profile

  • obat herbal ace max's November 27, 2012, 11:40 am

    Semoga mengetuk sesama untuk berjuang di jalan nya. . hidup dunia ini hanya sementara, akhirat lah yang kekal …
    obat herbal ace max’s recently posted..obat herbal strokeMy Profile

  • reni December 17, 2012, 12:35 pm

    subhanallah
    ambillah hamba nanti dalam keadaan khusnul khotimah
    ya Allah

  • kurniawan May 3, 2013, 2:18 pm

    seGALA PUJI BAGI ALLAH tuhan semesta alam,

  • Dewi May 6, 2013, 5:01 pm

    سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ اِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ. Semoga kita akhir kita syahid. آمِّينَ

  • heny diantoni July 4, 2013, 11:22 am

    entah perasaan pa yg q rasa liat foto ini…
    saya sangat nyesel slalu nglakuin maksiat….
    saya pennnggggeeeeen….

  • iman hakaka August 14, 2013, 11:22 am

    semoga dicucuri rahmad wahai pejuang islam….

  • Adelia Natasya Regita Nugroho November 12, 2014, 3:21 pm

    Subhannallah……….

Leave a Comment

CommentLuv badge